fredag den 10. oktober 2014

Skyttegravskrig i klasseværelset

I min praksis som underviser ved bygningskonstruktøruddannelsen har jeg i dette semester prøvet noget nyt der har givet anledning til mange refleksioner og til tider skubbet til min opfattelse af det at være underviser. og jeg har brugt nogle erfaringer fra MIL uddannelsen direkte i undervisningen.
Semesterret er opbygget af et stort tværfagligt projekt som hele klassen i fællesskab arbejder på. Dette er  anderledes fra tidligere og andre semestre i uddannelsen da klasserne her er delt op i grupper på tre-fire studerende der hver arbejder på en tværfaglig opgave.
Dette setup har givet de studerende (og mig som underviser) rigtig mange udfordringer, og der kan især nævnes en som jeg ikke tænkte over da jeg planlagde semestret.

Skyttegravskrig.
Denne problematik ramte de studerende allerede første dag jeg mødte dem da jeg proklamerede at de skulle arbejde sammen allesammen og at hvis der var nogen der ikke havde intentioner om at samarbejde og vidensdele på tværs af klassen ville de få det rigtig svært i dette semester.

Jeg oplevede dog hurtigt at de studerende havde rigtig svært ved at give deres viden videre til de andre da de tidligere har holdt på deres viden overfor de andre da det vil give dem en fordel i en eksamenssituation. Dette kan henledes til Piaget's teori om Assimilation og Akkomodation.

Hvad skal der så til for at gøre om med denne skyttegravskrig?
En af de tiltag jeg tidligt indførte var at de på skift skulle fremføre et oplæg om de vigtigste emner og problemstillinger de stod overfor. På den måde blev der vidensdelt og de forskellige problemstillinger blev udbredt, men vigtigst af alt, der blev skabt en dialog gennem feedback fra opponenterne (de andre studerende) til fremsætteren.
Jeg fik egentlig ideen på baggrund af vores dialog opgave 1.1 hvor de samme faktorer spiller ind. Dog ikke skyttegravskrigen, da vi på MIL har dialogen i centrum, og vi (forhåbentligt) kommer med en viden om hvor vigtig vidensdeling er for vores læring som studerende på MIL uddannelsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar