tirsdag den 14. oktober 2014

2. del af Skyttegravskrig i klasseværelset

Jeg vil dykke en lille smule dybere ned i mit tidligere indlæg omkring Skyttegravskrig i klasseværelset.

For at kunne gøre op med den tendens der er til at holde på viden og ikke være villig til at give den videre vil jeg her beskrive hvad det er for faktorer der spiller ind i den sammenhæng. det handler i stor grad om motivation til vidensdeling og ikke mindst hvad der kan dræbe denne motivation. det er det sidste jeg vil forholde mig til i dette indlæg:
Vidensdeling har nogle barrierer af forskellig art – barrierer som strategisk/didaktisk kan ophæves på den ene eller anden måde ved forskellige motivationsfaktorer.
Umiddelbart er der to faktorer, der spiller ind:
Personrelateret:
Hvis en studerende besidder en bestemt viden, kan der af personlige årsager såsom frygt eller egoisme opstå en barriere for vidensdeling.
Her er opstillet nogle eksempler på personrelaterede barrierer i forhold til ikke at ville give viden og information fra sig:
Hvis en studerende anser sin viden for værende en særligt vigtig faktor for dennes virke socialt i klasselokalet, kan der opstå en følelse af frygt for at dennes position i klassen “hierarki” ændres, hvis der deles ud af denne viden.


Egoisme kan også være en faktor. Et eksempel kunne være, at man antager, at en person på forhånd kender ugens syv Lottotal – ville der så være et incitament for at dele de syv tal med nogen? Dette er lidt sat på spidsen, men det er et eksempel, mange kan forholde sig til. Hvis man har en viden eller information, som man på et senere tidspunkt kan høste personlig anerkendelse, fordelagtighed eller anden gevinst for, har man en tendens til at holde viden tilbage eksempelvis i en eksamenssituation.


Ledelses- og organisationsrelateret:
Ledelsen og organisationen af klassen kan også være en faktor. Eksempelvis hvis der ikke sættes tid af til at fremlægge og sprede den viden den enkelte studerende sidder med eller at der ikke stilles digitale platforme til rådighed for de studerende. Dette kunne være Wiki’s eller spørgsmåls fora.

At facilitere et miljø for gensidig vidensdeling handler i høj grad om, at motivationen for at indgå i de bytteforhold, som vidensdeling i bund og grund er, skal være større end barriererne for ikke at ville indgå i disse udvekslingsforhold.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar