søndag den 7. september 2014

Første seminar

Første seminar ved MIL-uddannelsen er overstået og jeg sidder her dagen efter i min sofa derhjemme og prøver at få et overblik over hvad jeg egentlig hår fået ud af seminaret.

Jeg er nok nød til at beskrive hvilken baggrund jeg kommer fra for at det hele giver mening:

Jeg er udannet tømrer, derefter bygningskonstruktør og efter endt uddannelse blev jeg ansat i et arkitekt- og ingeniørfirma. Her fik jeg, igennem en meget adspredende hverdag hvor jeg var indblandet i næsten alle de processer projektering indebærer, et fagligt fundament. Gennem opgaver der bestod i at opkvalificere medarbejdere i firmaet for at kunne opfylde de stadigt voksende krav til IKT i byggeriet, fik jeg lysten til at drive dette videre og efterfølgende fik jeg muligheden for at blive underviser ved Erhvevsakademiet Lillebælt i odense.
Jeg blev ansat i august 2013 til at være en del af underviserteamet omkring 4. semester (2. års studerende). Grunden til dette var og er at 4. semester er med til at give studerende kompetencer indenfor IKT i byggeriet og det er lige netop der min store interesse ligger.

Jeg har derfor ingen pædagogisk baggrund og jeg tror at en af mine første store udfordringer er at få styr på alle læringsteorierne. Eller med Piagets begreb om akkommodation, at tilpasse min forståelse via omstrukturering af skemaer som findes i forvejen. Ja, der må være et eller andet der har sat sig fast. 


Denne blog vil være mine refleksioner over den "rejse" jeg er startet på og som indiskutabelt vil styrke mine kompetencer som underviser på en meget IKT-præget uddannelse.


Lige en lille sjov bemærkning:


Efter den anden dag af seminaret, hvor der bla.a. blev gennemgået de væsentligste læringsteorier og jeg kommer hjem på hotellet overfyldt af indtryk og skal til at gå i seng "snapper" jeg min kollega Toliver med følgende billede fra min toilettaske med efterfølgende tekst:

image.jpeg vises
"Så ved man da at det har sat sig en smule fast ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar